logo

Søk

Krav og regler til kasseapparat

Gjeldene krav og regler

Alle kasseapparat må følge Kassasystemlova, uavhengig av bransje.
Det betyr at leverandøren er ansvarlig for å sørge for at sitt system følger loven, og så legge inn en erklæring om dette på altinn.no Listen over disse kassene og mer informasjon finner du her.

 

Alle bokføringspliktige som har kontantsalg og omsetter over 50 000,- i året skal i utgangspunktet ha kasseapparat. 

I Kassasystemlova § 2 er kontantsalg og betalingsmiddel definert slik:

a) kontantsal: sal av varer og tenester der kjøparen si betalingsplikt overfor seljar blir gjort opp ved levering, ved bruk av betalingskort eller kontantar som betalingsmiddel. Sal over internett eller ved oppkrav blir ikkje rekna som kontantsal,

b) betalingskort: debetkort, kredittkort og faktureringskort,

c) kontantar: andre betalingsmiddel enn betalingskort

 

Alle våre kassaapparat følger Kassasystemlova

 

Krav til bruk av kasseapparat er også bestemt i bokføringsloven og tilhørende forskrifter.

 

Her ligger de aktuelle lenkene for bokføringsloven og forskriftene:

Personalister
Vedtatt og trådt i kraft fra januar 2014
Kassaløsningen Omega Kassasystem har funksjon for personallister. Funksjon dekker alle krav i loven.
Omega koster fra kr. 890,- pr måned å leie eller fra kr. 42.000,- å kjøpe.

 

Alle våre kassaapparat følger Kassasystemlova
Alle våre kassaapparat følger Kassasystemlova

 

KASSASYSTEMLOVA

Det tidligere forslaget til ny kassalov ble ferdig utarbeidet lov og vedtatt av Stortinget 19. juni 2015.
Sakens gang og dokumenter kan man lese på Stortingets hjemmesider.

 

Den endelige loven er tilgjengelig på lovdata.no
Hele kassasystemlova kan leses her.

 

Det er nå kjent at alle kasseapparat som er i lovlig bruk i dag, vil fortsette å være det til og med 31. desember 2018.


Det er også kjent at alle kasseleverandører må levere kasseapparat som følger loven fra og med 1. januar 2017. Det betyr at ingen kan overholde loven og kjøpe nye eller brukte kasseapparat etter dette, uten å kjøpe et kassepparat tilpasset den nye loven, dvs. ett som står på Skatteetatens liste.

 

Kravene til kasseapparat ble ferdige høsten 2016. Loven er vedtatt og Finansdepartementet publiserte lovens forskrift i desember 2015 og oppdaterte denne juli 2016. Det er denne som definerer kravene til kasseapparat. Hele forskriften er tilgjengelig på lovdata her.

 

Kassasystemforskrifta definerer også at alle kasseapaprat skal lagre en fil for kontroll i et format som skal nærmere defineres av Skattedirektoratet. Denne definisjonen ble klar september 2016. Kjøpte du et kasseapparat i 2016 eller før, så kan den kassen du kjøpte ha oppgraderingsmulighet og du må sørge for å få det gjort i god tid før desember 2018. Hvis den ikke har oppgraderingsmulighet må kassen byttes ut innen utgangen av 2018.

 

Kjøper du kasse fra og med 2017 må du kjøpe en som står på Skattedirektoratets hjemmeside for å ha en lovlig kasse.

 

Du kan lese mer på Skattedirektoratets side om kasseapparat her.

 

Vi har tilpasset våre modeller til disse kravene, og vil tilby våre eksisterende kunder en oppgradering av sine kasseapparat. De som har tidligere modeller som ikke kan oppgraderes kan få tilbud om innbyttepris.


Informasjonen som sirkulerer om at alle må bytte kasseapparat er ikke korrekt. Mange vil kunne oppdatere eksisterende løsninger. Det er heller ikke korrekt at alle må ha PC-baserte kasseapparat. Vi tror det finnes omtrent 100 000 kasser i Norge, og at omtrent halvparten av disse kan oppgraderes, og resten må byttes senest desember 2018.

 

Vi har allerede forberedt vår produkter godt og nye versjoner av Sam4s er allerede i salg. Alle tidligere kjøpte Sam4s NR-510 kan oppgraderes. Omega kassasystem kan også oppgraderes til å følge Kassasystemlova.
Det bør gjøres i god tid før loven trer i kraft. Vi garanterer også at alle andre kasser kjøpt hos fra og med 2016 kan oppgraderes eller byttes inn mot en godkjent kasse.
Vi gir innbytte på de modellene som ikke kan oppgraderes. 

 

Den nye loven innebærer at kasser må igjennom en godkjenningsprosedyre internt hos leverandøren. Dette gjøres ved at vi som importør leverer en egenerklæring til Skattedirektoratet sammen med all påkrevd dokumentasjon. Vi står dermed som ansvarlig for de kassene som står på listen fra oss. Dette kan Skattedirektoratet etterprøve, og evt. mangler må utbedres av leverandøren. Eventuell manglende utbedring vil medføre store gebyrer til leverandøren, og at brukeren ikke lenger kan bruke sitt apparat. Så lenge kassen står oppført på Skattedirektoratets side følger den loven i følge leverandøren, men det er alltid en risiko for at en useriøs leverandør velger å egenerklære en kasse som ikke holder mål. Vi har vært i bransjen siden 1953 og har levert kasser satt opp etter gjeldene lovverk, og det fortsetter vi å gjøre. 

 


I dag er det INGEN OFFENTLIG GODKJENNING av kasser. Det er derfor heller ingen leverandører som har såkalte "godkjente kasser". Dagens kasseapparat må settes opp slik at de følger Norske lover og forskrifter, og brukes slik at de følger Norske lover og forskrifter. Alle kasser vi leverer er satt opp slik og leveres med informasjon og opplæring så de kan brukes tilsvarende.

 

Vi vil anbefale alle som søker nye kassepparat å skaffe seg fra en seriøs leverandør i IKT-Norges kasseforum, og som står på Skatteetatens liste.

Se hvilket kassaapparat som passer for din bransje

 

 

Kassaapparatet fungerte i nesten 30 år

Restauranten «hos Thea» på Skillebekk i Oslo brukte samme kassaapparat fra Finn Clausen POS Systemer AS i nesten 30 år, da det plutselig pensjonerte seg en travel fredagskveld. Allerede dagen etter var innehaver Sergio Barcilon (bildet) fornøyd eier av et splitter nytt Sam4s kassaapparat fra Finn Clausen POS Systemer.

 

På idylliske Skillebekk i utkanten av Oslo sentrum ligger restauranten «hos Thea», grunnlagt av spanske Sergio Barcilon sommeren 1987. Sergio beskriver selv «hos Thea» som en «rimelig gourmetrestaurant», og han har høstet mye anerkjennelse og gode anmeldelser for sitt hjemmekoselige restaurantkonsept.

 

For øyeblikket ligger faktisk «hos Thea» på førsteplass på listen over TripAdvisors-restaurantanbefalinger i hovedstaden, og er også inne blant de 25 mest anbefalte restaurantene i sin klasse i verden.

 

Suksess

Med 11 ansatte og en årlig omsetning på over ti millioner kroner, er det ingen tvil om at «hos Thea» er en suksesshistorie. Restauranten har mange stamgjester, og nyter selvsagt godt av både anbefalinger og hyggelige anmeldelser gjennom 30 års drift.

 

- Vi har fått en god rytme og kjenner vår egen stil stadig bedre. Jeg føler nå at jeg serverer god mat til venner, ikke kunder, og vi fyller restauranten med kjærlighet hver eneste kveld, sier grunnlegger, daglig leder og kokk Sergio Barcilon.

 

Han forteller at etterspørselen etter bord er så stor at han kunne fylt restauranten to til tre ganger hver eneste kveld. Bare mens vi er til stede i en drøy time tikker det inn 7-8 bestillinger på Sergios telefon, og to voksne par er innom for å bestille bord.

 

- Jeg har valgt å holde meg til én restaurant fordi jeg er bedre som sersjant enn general. Dessuten ønsker jeg fortsatt å ha tid til å stå på kjøkkenet og lage mat, sier han.

 

Motivasjonen er like høy nå som da han startet restauranten for 30 år siden.

 

- Det er like moro å drive restaurant, men det er moro på en annen måte. Jeg streber verken etter å bli best eller å vise meg frem, men ønsker å gi folk en god matopplevelse. Det gjør meg glad, sier Barcilon.

 

Sergio Barcilon har drevet restauranten «hos Thea» siden sommeren 1987.

 

30 år gammelt kassaapparat

Da Sergio Barcilon startet opp «hos Thea» sommeren 1987, kjøpte han et nesten nytt Sharp kassaapparat billig fra en annen restaurant som hadde gått konkurs. Det var et apparat som kom fra Finn Clausen POS Systemer, og det var starten på et langt og godt samarbeid som fortsetter.

 

- Kassaapparatet fungerte utmerket i alle år. Vi har hatt noen nødvendige servicer underveis, og ellers har det gått som ei klokke, forklarer Barcilon.

 

Så, en travel fredagskveld i fjor sommer, hadde kassaapparatet fått nok.

 

- Kassaapparatet sto fast og ville ikke lenger gå rundt, og jeg skjønte raskt at det var på tide å pensjonere det etter nesten 30 år i tjeneste, sier han.

 

Lørdag morgen kontaktet Barcilon daglig leder Tore Sjøvaag i Finn Clausen POS Systemer for å finne en kjapp løsning på problemet. Å holde restauranten stengt lørdag kveld, var ikke noe tema.

 

- Jeg møtte Tore på hans kontor på Helsfyr lørdag formiddag. Han anbefalte en enkel og grei kassaløsning, og vi satt sammen i noen timer for å klargjøre apparatet. Lørdag ettermiddag var det klart til bruk i restauranten, sier en begeistret Barcilon, og legger til:

 

- Tore gjorde en super jobb, og jeg opplever det som strålende service å stille opp på fridagen sin for å løse et prekært problem for en kunde. Ikke synes jeg den nye kassaløsningen var spesielt dyr heller. Så desperat som jeg var da, kunne han solgt meg nesten hva som helst.

 

Kan oppgraderes

Sjøvaag forteller at han anbefalte og solgte en Sam4s NR-510 til Sergio Barcilon. Det er en kompakt, enkel og brukervennlig kasse med mange knapper, som blant annet egner seg meget godt til serveringssteder. Ikke alle trenger en løsning med masse muligheter de ikke bruker. Denne passet godt med hos Theas behov.

 

Denne modellen kan oppgraderes til å tilfredsstille kravene i den nye kassaloven.

 

- Dette må gjøres innen utgangen av 2018. Kommer Sergio med kassen til oss, så gjør vi det til og med gratis for ham, sier Tore Sjøvaag.

 

Sergio viser frem sitt nye kassaapparat, Sam4s NR-510, i sin koselige restaurant.

 

Fornøyd med det nye apparatet

Barcilon forteller at han i begynnelsen savnet lyden av det gamle kassaapparatet.

 

- Det er klart at jeg hadde et nostalgisk forhold til et kassaapparat jeg har brukt i nesten 30 år, og det tok en uke før jeg kvittet meg med det. Når det er sagt, er jeg veldig fornøyd med det nye kassaapparatet. Det har alle funksjonene vi trenger, og det er enkelt i bruk, sier han.

 

Kontakt oss gjerne for å bestille kassasystemer som garantert tilfredsstiller kravene i den nye kassaloven:

Tlf: 23 30 47 00 - velg 3 (salg POS)

E-post: salg@finnclausen.no

  • Kaos da kassaloven ble innført i Sverige

    Første del av den norske kassaloven, som trådte i kraft 1. januar 2017, bygger i stor grad på det som ble gjort i Sverige i 2010. Innføringen av den svenske kassaloven førte til kaotiske tilstander blant både leverandører, forhandlere og brukere. Det forteller adm. dir. Thomas Karlsson (bildet) i Datorama.

  • Kassaapparat – ny lov. Dette må du vite

    Kassasystemlova er vedtatt og i kraft fra og med 2017. Dette betyr at skal du kjøpe et kassaapparat i dag må apparatet være tilpasset det nye lovverket. Kjøper du et apparat som ikke er tilpasset, så må det byttes ut for din regning innen 31. desember 2018.

  • 100.000 kassaapparater må byttes eller oppgraderes

    Etter 31. desember 2018 må alle kassasystemer i Norge tilfredsstille kravene i den nye kassaloven. - Alle kassaapparater må enten byttes eller oppgraderes innen fristen for å være lovlig i bruk. Vi antar at det dreier seg om rundt 100.000 enheter, sier daglig leder Tore Sjøvaag (bildet) i Finn Clausen POS Systemer.

Her finner du oss:

Vi holder til på Brynseng. 
Kom gjerne inn for en visning i vårt 
showroom.
 
Finn Clausen POS Systemer AS
Tvetenveien 32 (2. etasje)
0666 Oslo
 
 
 
Telefon: +47 22 63 50 00
Mail: salg@finnclausen.com
 
 
 

Følg oss: