logo

Søk

  • Jeg har et nystartet selskap. Kan jeg omsette varer uten å beregne MVA på kassen?

    - Et nystartet selskap trenger ikke å beregne MVA av omsetning på kasseapparatet før kr. 50.000,- forutsatt at de ikke har mva-oppgjør og/ eller trekker fra MVA ved innkjøp - Det betyr at det salget, dvs. den kvitteringen, omsetningsdagen eller fakturaen, som gjør at omsetningen passerer 50.000,- , skal det beregnes MVA av, og siden skal det beregnes MVA av omsetning. - Det kan ikke trekkes fra MVA for innkjøp før det beregnes MVA av omsetning. - Merk at hvis forventningen er at omsetningen går over 50000,- første dag, er vår anbefaling å starte beregningen fra første dag. - Kassen bør klargjøres for beregning av MVA fra og med den dagen man forventer at den totale omsetningen passerer 50 000,- - Vår generelle anbefaling er å alltid bruke den MVA som er registrert i kassen som utgangspunkt for videre beregning og oppgjør. Det bør ikke etterberegnes MVA på omsetning som er gjort i et kassepparat. - Derfor er vår anbefaling å fjerne «MVA» ordlyden fra kvitteringene ved å endre teksten på toppen, og ved å sette raten til 0% på alle satser frem til beregning skal starte. Dagen før 50 000,- passeres, settes MVA ratene korrekt og MVA settes inn bak organisasjonsnummeret på kvitteringen. - Firmaet bør være forhåndsregistrert når grensen passeres for at man både kan beregne korrekt fra første stund og for at kvitteringer som gis til kunde blir korrekte. Se forøvrig her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Merverdiavgift/Merverdiavgift--veiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=3733#kapitteltekst

  • Kan Omega kassasystem integreres med regnskapssystem?

    Ja. Omega kan eksportere til de fleste regnskapssystem med fil eller via direkte API. Man setter opp konti på betalingsformer (kontant, kort, kreditt etc), hovedgrupper, mva, differanser, og disse tallene sendes så ut i et format som kan bokføres automatisk. Man sparer dermed enormt med tid på å føre manuelle kassadagbok som regnskapsfører må lese og skrive inn på nytt.

  • Kan Omega kassasystem integreres med nettbutikk?

    Ja, det er mulig. Omega har utveksling av egendefinerte XML filer til dette formålet. XML-Filene inneholder informasjon om artikler, lagerbeholdning og bevegelse. Omega kan være hovedlager og motta bevegelser fra nettbutikken og sende beholdning tilbake, eller nettbutikken kan være hovedlager og motta bevegelser fra Omega og sende beholdning tilbake. Hvis det er en aktuell nettbutikk man ønsker å integrere mot, spør man først leverandøren om de kan integrere med en kasse og om de har utviklere som kan tilpasse Omegas XML filer. Hvis de har det kan vedkommende kontakte service@finnclausen.no for nærmere spesifikasjon av XML filene. Det er allerede laget integrasjoner fra Magento-baserte nettbutikker, men disse er ikke offentlig tilgjengelige.

  • Hva betyr e08

    Mangler Papir

  • Brukerstøtte

  • Hvordan endrer jeg MVA for redusert sats som gjelder fra 1. januar 2016?

    Det er pr. 1. januar 2016 endring på MVA redusert sats. Den er økt fra 8 til 10% Under brukerstøtte og AKTUELT finnes en PDF-forklaring som gjelder de fleste kasser solgt eller import av oss.

  • Jeg får beskjed om at jeg kan oppgradere til Windows10 - Bør jeg gjøre det?

    Nei. All vår programvare (som det finnes supportavtale på) kan kjøre på Windows10, men de fleste programmer vil slutte å virke hvis du oppgraderer fra f.eks. Windows7 til Windows10. Det er mao. mulig å avinstallere våre programmer, oppgradere, og så installere på nytt. Dette bør gjøres i samråd med support. Generelt anbefaler vi å kjøre på Windows7 på de maskinene som har det forhåndsinstallert.

  • Jeg har oppgradert til Windows10 og flere programmer virker ikke som før. Hva gjør jeg?

    Du har nå 30 dager på deg til å rulle tilbake til forrige versjon, og bør gjøre det med en gang. Det er enkelt og raskt å gjøre. Gjør følgende: - Åpne innstillinger - Velg "Oppdateringer og sikkerhet" - Velg "gjenoppretting" - Velg "kom i gang" som er under "Gå tilbake til Windows 7" (evt. Windows 8)"

Her finner du oss:

Vi holder til på Brynseng. 
Kom gjerne inn for en visning i vårt 
showroom.
 
Finn Clausen POS Systemer AS
Tvetenveien 32 (2. etasje)
0666 Oslo
 
 
 
Telefon: +47 22 63 50 00
Mail: salg@finnclausen.com
 
 
 

Følg oss: