logo

Søk

Bruk av kontantfaktura kassaapparat -

Fra 1. januar 2019 skal bokføringspliktige registrere og dokumentere kontantsalg ved bruk av produkterklært kassasystem. For enkelte bokføringspliktige kan det være anledning til å bruke kontantfaktura som alternativ til kassasystem.

Bakgrunn Fra 1. januar 2019 skal bokføringspliktige registrere og dokumentere kontantsalg ved bruk av produkterklært kassasystem, jf. bokføringsloven § 10 a.

Bokføringsforskriften delkapittel 5-4 omhandler unntak fra kravene om dokumentasjon av kontantsalg, hvor § 5-4-1 tredje ledd lyder slik:

"Kontantsalg kreves ikke registrert i et kassasystem dersom den bokføringspliktige utsteder salgsdokument (kontantfaktura) i samsvar med delkapittel 5-1."

I mai 2018 ble det foreslått å oppheve bestemmelsen i bokføringsforskriften § 5-4-1 tredje ledd og begrense unntaket til bokføringspliktige som omsetter helsetjenester som nevnt i merverdiavgiftsloven § 3-2.

Dette endringsforslaget ble ikke vedtatt.

 

 

Hvem kan benytte dette unntaket?

Skattedirektoratet legger til grunn at forarbeidene peker på virksomheter som normalt benytter fakturaløsninger hvor identifisering av kunden er en nødvendig del av prosessen for å kunne levere en vare eller yte en tjeneste. Dette kan være virksomheter som regelmessig har kredittsalg hvor kunden faktureres i ettertid, eller virksomheter med løsninger som håndterer pasientopplysninger og som utsteder kontantfaktura på navngitt kunde i den forbindelse. Også virksomheter med integrerte ordre/faktura-systemer, hvor gjester registreres ved bestilling av rom, passasjerer ved bestilling av lufttransport e.l., vil kunne bruke kontantfaktura. Det legges til grunn at kontantfaktura kan benyttes også når virksomheter som nevnt sporadisk omsetter andre type varer/tjenester. Dette vil f.eks. gjelde en tannleges salg av tannkrem.

 

 

Hvem kan ikke benytte dette unntaket?

 

Slik Skattedirektoratet forstår intensjonen og formålet med dette særskilte unntaket vil det ikke omfatte virksomheter som driver regulær detaljhandel / tjenesteyting, og innretter seg med en løsning som krever registrering av personopplysninger ved kontantsalg

For enkelte bransjer støttes dette også av de særskilte krav i bokføringsforskriften delkapittel 8 til registreringer på kassasystemet / spesifikasjoner i Z-rapport. Det vises til delkapittel 8-3 for frisørvirksomhet og skjønnhetspleie og delkapittel 8-5 for serveringssteder.

 

 

Hvilke opplysninger skal fremgå på kontantfakturaen?

 

1. Nummer og dokumentasjonsdato

2. Angivelse av kjøper og selger

3. Ytelsens art og omfang

4. Tidspunkt og sted for levering av ytelsen

5. Vederlag og betalingsforfall

6. Eventuell mva og andre avgifter

7. Hvis kjøper skal beregne mva etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal kontantfakturaen merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet»

Merk at angivelse av kjøper skal minst inneholde kjøpers navn og adresse eller organisasjonsnummer.

Dersom den bokføringspliktige velger å benytte kontantfaktura som alternativ til kassasystem, må samtlige kontantfakturaer inneholde disse opplysningene. Fakturabeløpets størrelse er i denne sammenheng uten betydning, og kontantfakturaer må benyttes på hvert eneste kontantsalg.

 

 

Hvilke konsekvenser har feilaktig bruk av kontantfaktura?

 

Urettmessig bruk av kontantfaktura, eller utstedelse av kontantfakturaer som ikke tilfredsstiller kravet til innhold, vil anses som manglende oppfyllelse av kravet til å bruke kassasystem, jf. bokføringsloven § 10a. I slike tilfeller kan det ilegges overtredelsesgebyr i samsvar med skattebetalingsloven § 14-7 første ledd, bokstav d. Det samme gjelder ved annen urettmessig bruk av unntaksbestemmelsene i bokføringsforskriften delkapittel 5-4.

 

Kilder:

  • Prinsipputtalelse fra Skatteetaten 07.01.2019
  • Bokføringsloven
  • Forskrift om bokføring Skattebetalingsloven
  • Klassiske kasser følger Kassasystemlova

    Det finnes både datakasser, klassiske kasser og PC-kasser som følger Kassasystemlova. Selv om det har kommet nye krav, må du ikke bytte til en dyr og avansert PC-kasse. Du kan fortsatt kjøpe en ny ny klassisk, rimelig kasse.

  • Fikk i pose og sekk med nytt kassaapparat

    I Retailmagasinet nr. 6 2017 forteller Optikerselskapet Gundersen & Løken om sitt kjøp av kassaapparatet Omega Style. Daglig leder, Per Aakhus, i optikerfirmaet er fornøyd med å ha slått to fluer i èn smekk. Kassaapparatet følger Kassasystemlova og det er integrert med deres regnskapssystem Xledger.

  • Bestill nytt kassaapparat nå, men unngå fallgruvene

    I Retailmagasinet nr. 6 2017 oppfordrer vi alle kunder til å bestille kassaapparat nå for å få gyldig kassaapparat i tide. Det er bare et drøyt år til alle må ha kassaapparat som følger Kassasystemlova.

  • Må du bytte bankterminal innen 31.12.2017?

    På grunn av utdatert sikkerhetsteknologi må 20 000 betalingsterminaler i det norske markedet byttes før årsskiftet. I 2018 vil terminalene bli stengt for BankAxept.

  • Meny leide kasser av oss til Matstreif

    Meny fikk 15 minutters opplæring og kunne begynne å bruke kassen umiddelbart. Med kassene hadde de strekkodelesere og de var direkte koblet mot bankterminal. Meny var veldig fornøyde og brukte kassene i to dager uten problemer.

  • Hvilket kassaapparat passer deg?

    Trenger du kasseapparat til kantine, restaurant, butikk eller frisørsalong? Bruk vår produktvelger til å finne det rette kassaapparatet til ditt behov!

  • Kassaapparatet fungerte i nesten 30 år

    Restauranten «hos Thea» på Skillebekk i Oslo brukte samme kassaapparat fra Finn Clausen POS Systemer AS i nesten 30 år, da det plutselig pensjonerte seg en travel fredagskveld. Allerede dagen etter var innehaver Sergio Barcilon (bildet) fornøyd eier av et splitter nytt Sam4s kassaapparat fra Finn Clausen POS Systemer.

  • Hvorfor skal et kassapunkt få være kun et kassapunkt?

    Mange ønsker å bruke sin PC-kasse til alle oppgaver, slik som e-post og bestillinger, men det finnes gode grunner til å ikke gjøre det. NRK har laget en fin artikkel som gir et godt eksempel på hvorfor dette ikke bør gjøres.

  • 100.000 kassaapparater må byttes eller oppgraderes

    Etter 31. desember 2018 må alle kassasystemer i Norge tilfredsstille kravene i den nye kassaloven. - Alle kassaapparater må enten byttes eller oppgraderes innen fristen for å være lovlig i bruk. Vi antar at det dreier seg om rundt 100.000 enheter, sier daglig leder Tore Sjøvaag (bildet) i Finn Clausen POS Systemer.

  • Endring av redusert MVA sats per 1. januar 2016

    Redusert MVA er økt fra 8 til 10%. Her finner du forklaring til hvordan du skal gå frem på de fleste modeller levert eller import av Finn Clausen POS Systemer AS

Viser fra 11 til 20 av totalt 24 artikler

Her finner du oss:

Vi holder til på Fyrstikktorget, Helsfyr. 
Kom gjerne inn for en visning i vårt 
showroom.
 
Finn Clausen POS Systemer AS
Karoline Kristiansensvei 1H, 
0661 Oslo
 
 
 
Telefon: +47 22 63 50 00
Mail: salg@finnclausen.com
 
 
 

Følg oss: