På idylliske Skillebekk i utkanten av Oslo sentrum ligger restauranten «hos Thea», grunnlagt av spanske Sergio Barcilon sommeren 1987. Sergio beskriver selv «hos Thea» som en «rimelig gourmetrestaurant», og han har høstet mye anerkjennelse og gode anmeldelser for sitt hjemmekoselige restaurantkonsept.
For øyeblikket ligger faktisk «hos Thea» på førsteplass på listen over TripAdvisors-restaurantanbefalinger i hovedstaden, og er også inne blant de 25 mest anbefalte restaurantene i sin klasse i verden.
Suksess
Med 11 ansatte og en årlig omsetning på over ti millioner kroner, er det ingen tvil om at «hos Thea» er en suksesshistorie. Restauranten har mange stamgjester, og nyter selvsagt godt av både anbefalinger og hyggelige anmeldelser gjennom 30 års drift.
- Vi har fått en god rytme og kjenner vår egen stil stadig bedre. Jeg føler nå at jeg serverer god mat til venner, ikke kunder, og vi fyller restauranten med kjærlighet hver eneste kveld, sier grunnlegger, daglig leder og kokk Sergio Barcilon.
Han forteller at etterspørselen etter bord er så stor at han kunne fylt restauranten to til tre ganger hver eneste kveld. Bare mens vi er til stede i en drøy time tikker det inn 7-8 bestillinger på Sergios telefon, og to voksne par er innom for å bestille bord.
- Jeg har valgt å holde meg til én restaurant fordi jeg er bedre som sersjant enn general. Dessuten ønsker jeg fortsatt å ha tid til å stå på kjøkkenet og lage mat, sier han.
Motivasjonen er like høy nå som da han startet restauranten for 30 år siden.
- Det er like moro å drive restaurant, men det er moro på en annen måte. Jeg streber verken etter å bli best eller å vise meg frem, men ønsker å gi folk en god matopplevelse. Det gjør meg glad, sier Barcilon.
Sergio Barcilon har drevet restauranten «hos Thea» siden sommeren 1987.
30 år gammelt kassaapparat
Da Sergio Barcilon startet opp «hos Thea» sommeren 1987, kjøpte han et nesten nytt Sharp kassaapparat billig fra en annen restaurant som hadde gått konkurs. Det var et apparat som kom fra Finn Clausen POS Systemer, og det var starten på et langt og godt samarbeid som fortsetter.
- Kassaapparatet fungerte utmerket i alle år. Vi har hatt noen nødvendige servicer underveis, og ellers har det gått som ei klokke, forklarer Barcilon.
Så, en travel fredagskveld i fjor sommer, hadde kassaapparatet fått nok.
- Kassaapparatet sto fast og ville ikke lenger gå rundt, og jeg skjønte raskt at det var på tide å pensjonere det etter nesten 30 år i tjeneste, sier han.
Lørdag morgen kontaktet Barcilon daglig leder Tore Sjøvaag i Finn Clausen POS Systemer for å finne en kjapp løsning på problemet. Å holde restauranten stengt lørdag kveld, var ikke noe tema.
- Jeg møtte Tore på hans kontor på Helsfyr lørdag formiddag. Han anbefalte en enkel og grei kassaløsning, og vi satt sammen i noen timer for å klargjøre apparatet. Lørdag ettermiddag var det klart til bruk i restauranten, sier en begeistret Barcilon, og legger til:
- Tore gjorde en super jobb, og jeg opplever det som strålende service å stille opp på fridagen sin for å løse et prekært problem for en kunde. Ikke synes jeg den nye kassaløsningen var spesielt dyr heller. Så desperat som jeg var da, kunne han solgt meg nesten hva som helst.
Kan oppgraderes
Sjøvaag forteller at han anbefalte og solgte en Sam4s NR-510 til Sergio Barcilon. Det er en kompakt, enkel og brukervennlig kasse med mange knapper, som blant annet egner seg meget godt til serveringssteder. Ikke alle trenger en løsning med masse muligheter de ikke bruker. Denne passet godt med hos Theas behov.
Denne modellen kan oppgraderes til å tilfredsstille kravene i den nye kassaloven.
- Dette må gjøres innen utgangen av 2018. Kommer Sergio med kassen til oss, så gjør vi det til og med gratis for ham, sier Tore Sjøvaag.
Sergio viser frem sitt nye kassaapparat, Sam4s NR-510, i sin koselige restaurant.
Fornøyd med det nye apparatet
Barcilon forteller at han i begynnelsen savnet lyden av det gamle kassaapparatet.
- Det er klart at jeg hadde et nostalgisk forhold til et kassaapparat jeg har brukt i nesten 30 år, og det tok en uke før jeg kvittet meg med det. Når det er sagt, er jeg veldig fornøyd med det nye kassaapparatet. Det har alle funksjonene vi trenger, og det er enkelt i bruk, sier han.
Kontakt oss gjerne for å bestille kassasystemer som garantert tilfredsstiller kravene i den nye kassaloven:
Tlf: 23 30 47 00 - velg 3 (salg POS)
E-post: salg@finnclausen.no