logo

Søk

Kassaapparat – ny lov. Dette må du vite

Kassasystemlova er vedtatt og i kraft fra og med 2017. Dette betyr at skal du kjøpe et kassaapparat i dag må apparatet være tilpasset det nye lovverket. Kjøper du et apparat som ikke er tilpasset, så må det byttes ut for din regning innen 31. desember 2018.

Alle som har et kassaapparat må forholde seg til Kassasystemlova. Dette må du som har et kassasystem vite.

Har du et kassaapparat i dag, eller skal du kjøpe et? Da må du følge Kassasystemlova.

 

Hva er Kassasystemlova?

 

Myndighetenes formål med det nye regelverket er å redusere omfanget av svart økonomi i bransjer med kontantsalg og å bedre konkurransevilkårene. Fram til det nye lovverket trådte i kraft fra 2017 har det blitt stilt få krav til funksjoner og oppbygging av kassasystem i Norge.

 

I Sverige innførte de lovverket i 2010. Les hvordan det gikk.

 

Alle bokføringspliktige som benytter kasse, eller skal gjøre det, må ha et kassasystem som følger loven fra 1. januar 2019.


Alle kassasystem som tas i bruk fra 1. januar 2017 skal tilfredsstille kravene.

 

Hva er et “godkjent” kassasystem?

 

Det er en utbredt misforståelse at det finnes en godkjenning av kasseapparatet. I dag er det ingen sentral myndighet som godkjenner kasseapparat. Hver enkelt leverandør erklærer at sine kasseapparat følger loven.

Alle våre kassaapparat følger Kassasystemlova

Kassasystemlova, tilhørende forskrift og retningslinjer fra Skatteetaten bestemmer hvordan kasseapparat skal virke. Deretter må hver enkelt leverandør selv tilpasse og kontrollere dette. Leverandørene leverer en egenerklæring på Altinn om at systemet følger loven. Dette blir ikke etterprøvd av Skatteetaten eller andre før Skattekontoret utfører en kontroll hos en bruker.

 

Når Skatteetaten utfører kontroll og oppdager feil på kassasystemet vil leverandøren for kassaapparatet bli kontaktet. Leverandøren må da enten utbedre feilen, få et gebyr som vokser - til feilen er rettet, eller trekke systemet fra markedet. Hvis leverandøren trekker systemet fra markedet, betyr det i praksis at kunden ikke lenger har et kassasystem som følger loven, og de må skaffe seg et nytt.

 

Det er derfor lurt å velge en leverandør til ditt kassaapparat, som du stoler på.

 

Det er ingen kasseapparat som følger loven og IKKE står på Skatteetatens liste.
 

Det kan i teorien komme kasseapparat på listen som ikke følger loven.

 

Velg derfor kun fra listen, og velg en seriøs leverandør du vet du kan stole på og som vil oppdatere sine kasseapparat om nødvendig.

 

Hvilke kassaapparat følger Kassasystemlova

 

Hvordan kan du være sikker på at kassaapparatet du kjøper følger det nye lovverket?

 

Skatteetaten har en liste over alle kassaapparat hvor leverandøren bekrefter at kassasystemet er i samsvar med Kassasystemlova.

 

Det er ingen kasseapparat som følger loven og IKKE står på denne listen. Men det kan være at et kassaapparat som ikke følger loven som står på listen.

 

Hvorfor?

 

- Fordi listen er en egenerklæring fra hver enkelt leverandør om at deres kassaapparat følger loven.

 

Hvordan kan du da vite at kassaapparatet da følger loven?

 

Et varseltegn kan være at det er to ulike leverandører som har lagt til det samme kassaapparatet på lista. F.eks.


 

Leverandør Produsent Modell Versjon
KasseABC Cash2017 01 1.1.1
Kassagutta Cash2017 01 1.1.1

* Dette er et fiktivt eksempel

 

Her er det KasseABC og Kassagutta som står som leverandør av samme produkt. Siden det da er veldig uklart hvem som er ansvarlige for kassaapparatet kan dette bety at kassaapparatet ikke følger den nye loven.  
 

Velg derfor en leverandør du stoler på, så du ikke risikerer at de trekker apparatet fra listen etter at du har kjøpt.

 

Alle kassaapparatene vi har til salg følger loven 

 

Kjøper du ett av våre apparat fra oss eller en av våre forhandlere, så følger de loven. Det er ikke noe krav om at selger skal være registrert, men det må finnes en ansvarlig leverandør som står bak.

 

Må jeg ha en datakasse/ PC-kasse for å følge loven?

 

Nei. Det må du ikke. Dette er en utbredt påstand, men det er feil. Loven sier ingenting om dette, og de gode “småkassene” kan tilpasses til å følge loven.


Det er svært mange i bransjen som ikke lenger leverer klassiske kasser, såkalt ECR eller ROM-baserte kasser. Mange av disse aktørene påstår du må ha et PC-basert datakasse-system. Dette er ikke riktig. Vi og flere andre leverandører har klassiske og rimelige kasser til under kr 10 000,- som følger den nye loven. Du trenger mao ikke dra på deg en kasse som koster 40’ tusen eller mer på tre år om du ikke har spesielt behov for en slik løsning.

Velger du en kasse som står på listen, fra en seriøs leverandør, så kan du være trygg på at denne er i følge kassaloven.

 

Det er verdt å merke seg at de fleste eldre enkle kasser må byttes ut, men de kan byttes ut med tilsvarende nye og enkle kasser.

 

Hva betyr dette for meg som bruker et kassaapparat?

 

Et kassaapparat du har fra 2016 eller før, som fulgte reglene som gjaldt i 2016, kan brukes ut desember 2018.

 

Senest ved utgangen av desember 2018 må et slikt kassaapparat oppgraderes til å følge Kassasystemlova, eller byttes med ett som gjør det.

Kassaapparatet man bytter til må stå på Skatteetatens liste

 

Det er trolig rundt 50 000 kasseapparat i Norge som skal byttes, og like mange som skal oppgraderes. 

 

Det lønner seg å være tidlig ute med å bestille nytt kassaapparat. Husk at du kan godt bestille tidlig, med levering sent.

Kasseapparat levert fra Finn Clausen POS Systemer av merket Sharp må generelt byttes ut med nye kasseapparat. Samsung og Sam4s kasseapparat med modellbetegnelse ER-230EJ, ER-265EJ og NR-500/510 kan oppgraderes. Alle andre Sam4s og Samsung modeller må byttes om. Alle Omega kasseapparat kan oppgraderes.

 

Er du usikker på om ditt kassaapparat følger de nye reglene, kan du ta kontakt med oss i Finn Clausen POS Systemer AS.


 

Viser fra 1 til 10 av totalt 23 artikler

Her finner du oss:

Vi holder til på Brynseng. 
Kom gjerne inn for en visning i vårt 
showroom.
 
Finn Clausen POS Systemer AS
Tvetenveien 32 (2. etasje)
0666 Oslo
 
 
 
Telefon: +47 22 63 50 00
Mail: salg@finnclausen.com
 
 
 

Følg oss: